Spolehlivý návod jak u mě NEUDĚLAT zkoušku

10.12.2015 23:33

Zkouškové je za bukem, příští týden máme předtermín. A v předmětu Principy managementu se poprvé budeme vrhat do ústních zkoušek. Pro studenty asi žádný šlágr. Jak na to? A jaké to vlastně bude? Když se zeptají kolegů o pár semestrů výš, uslyší jen „moc ti neporadim, my měli ještě testy…“ OK, není problém. Poradim já :-)

Pokud mě neuštkne had, nezlomím si vaz nebo se mi nestane něco podobného, platí, že si svoje studenty zkouším sama. Proč? Nemám ráda anonymitu ekonomky. Chci budovat vztahy. Celý semestr se o to snažím, přeci to na konci semestru nezabiju. Toto je tedy blogpost pro mých 70 studentů, se kterými se u ústní zkoušky potkám. Třeba to pomůže i ostatním, ale tam už nemůžu nic garantovat.

Radit z pozice vyučujícího, jak udělat zkoušku, to je takové ošemetné. Se to radí, z té druhé strany… já vim. Řeči typu „buďte v klidu“ a „se to prostě naučte“ Vás asi moc neuklidní. Zkusím na to jít ale jinak. Dole máte návod na to, jak zkoušku u mě spolehlivě NEUDĚLAT. Věřím, že by to pro Vás mohlo být inspirativní.

 

Zapněte mód papoušek
Přesné znění definic, to je ta cesta. S nadšením totiž poslouchám jednu větu dvacetkrát dokola. Chrlení nadrcených pouček je ideální doplnit o jemně přivřené oči, aby bylo jasné, že dané věci skutečně nerozumíte a jenom ji kdesi v hlavě čtete.

Alternativní cesta: Základní pojmy to chce znát, bez toho se nehnem. Ale doslovné definice mě opravdu netankují. Chci vidět, že to chápete. Slovy klasika – „Mně o myšlénku se jedná, ta aby zůstala…“

 

Dejte mi vatu, spoustu vaty
Mám totiž spoustu času, zkouším v daný den jenom Vás a melodie a barva Vašeho hlasu jsou mi tak příjemné, že je mi vlastně jedno, co říkáte. Dokonce tak příjemné, že se s Vámi budu chtít setkat ještě aspoň jednou.

Alternativní cesta: Pokud dostanete u zkoušky nějaké téma nebo klíčové slovo, je dobré jej nejdřív stručně zarámovat. Osvětlit, čeho se to týká, nalinkovat několikabodovou strukturu, o čem budete mluvit, a pak se pustit k jádru věci.

 

Neodpovídejte mi na otázku
Když Vám dám u zkoušky otázku, rozhodně mi na ní neodpovídejte. A když už ano, mluvte z cesty. Otázka: „Jaká jsou pravidla pro sestavení RACI matice?“ Odpověď: „Plánování je důležitá věc. Dělá se vždycky na začátku. Plány máme krátkodobé, dlouhodobé, …“

Alternativní cesta: Pokud dostanete u zkoušky konkrétní otázku, odpovězte na ni. Související věci můžete vysvětlit potom. A když se domníváte, že odpověď zasluhuje širší popovídání, vysvětlete proč.

 

Hlavně se se mnou nebavte
Ať se děje, co se děje, mlčte. Na doplňující otázky odpovídejte klopením zraku a zatínáním pěstí.

Alternativní cesta: Pokud máte „okno“, přiznejte to. Pokud by to takto mělo fungovat u celé zkoušky, bylo by něco asi hodně špatně. Ale u jedné částečné záležitosti se to může stát, jasně. Řekněte mi jakýkoliv střípek, který Vám k tématu naskočí, a já Vás doplňujícími otázkami zkusím nahodit zpátky do kolejiště.

 

Nadšeně souhlaste se vším, co řeknu
Ve chvílích, kdy Vám budu u zkoušky vysvětlovat nějaký pojem nebo jak něco funguje, kývejte hlavou a říkejte „ano, přesně tak“. Mám totiž ráda, když si u zkoušky můžu popovídat sama se sebou a někdo další mě za to chválí.

Alternativní cesta: Pokud se dostaneme v diskuzi do bodu, kdy se budete Vy ptát a já jako zkoušející odpovídat, tak se jaksi prohodily role. Prohození je ale jenom zdánlivé. Pokud zarytě mlčíte, toto je cesta, jak Vás chci vyhecovat k reakci. A ne vždy Vám budu říkat věci správně. Pokud se tedy nebudete mít moc k mluvení a budu muset mluvit spíše já, budu chtít, abyste mě spontánně opravovali a doplňovali.

 

Nechte doma všechno, co už znáte z dřívějška
"Zapomeň na svoji hlavu, na vlastní zkušenosti, tady jsi v ústavu, poskládáme tě dle své libosti..."

Alternativní cesta: Nesouhlasíte s něčím, co jsme Vás učili? Zkouška možná není to správné místo, kde by toto mělo zaznít poprvé. Ale proč ne. Můžete klidně nesouhlasit. Jen se připravte na to, že po Vás budu chtít hodně propracovanou argumentaci. Ale v zásadě hurá, pojďme se bavit.

 

Dejte mi najevo, že je Vám to celé fuk
To, co pedagoga spolehlivě nejvíc potěší, je to, když mu bez obalu naservírujete, že obsah jeho předmětu je naprosto debilní. Hodí se natrénovat znuděný výraz a je dobré připravit si i pár pohrdavých frází.

Alternativní cesta: Projevte zájem o cokoliv z předmětu. Ne hraný, ten je velmi rychle odhalen. Ale upřímný zájem. Četli jste něco k věci? Byli jste na nějaké přednášce k věci? Spojili jste si to, co jsme se učili, s něčím, co znáte? Podělte se! Obě dvě strany to takto bude bavit víc :-)

 

management_kamikaze

 

Pozor. Pokud u mě chcete zkoušku NEUDĚLAT, budete se muset hodně snažit. Ideální je být mistrem v jedné z uvedených strategií. Ale podstatně praktičtější pro Vás bude, když budete strategie kombinovat. Třeba u strategie "Nechte doma všechno, co už znáte z dřívějška" hrozí velmi velké riziko, že zkoušku uděláte. Pro jistojisté vyhození je tedy nejlepší, pokud máte repertoár zabití zkoušky co nejširší. 

Další pozor. Pokud u mě chcete zkoušku NEUDĚLAT, budete muset být vytrvalí. Pokud se totiž spolu rozloučíme s tím, že zkoušku nemáte, velmi pravděpodobně Vás bude čekat pokus na 4+ a budete muset být vyhozeni znovu. Vyhození na poprvé, to zvládají opravdu jen nejlepší z nejlepších.

No a ještě jedno pozor. Existují podstatně propracovanější tipy, jak neudělat zkoušku. Pokud budete googlit, najdete tipy jako: "Snězte zadání." "Přijďte na zkoušku v rytířské zbroji." "Přineste si s sebou hudební nastroj a hrajte svou oblíbenou melodii. Pokud vás budou okřikovat, snažte se je přesvědčit, že bez toho nemůžete myslet." V těchto případech ale reálně hrozí, že Vás ocením za kreativitu a vystoupení z řady, termín Vám prominu a uvidíme se znova. Takže jestli chcete u mě zkoušku NEUDĚLAT, toto také není dobrá cesta.

Na závěr ještě jedna trochu seriózněji myšlená noticka. Potkávali jsme se celý semestr. Vím, jestli jste chodili. A když ano, vím, kde jste seděli. A jestli jste seděli jako pecky nebo se naopak zapojovali. A jestli jste se zapojovali k věci nebo spíš řešili věci kolem. Kdo jste nemakal - má očekávání od Vás nejsou příliš vysoká. U zkoušky mě můžete vlastně jen mile překvapit. A kdo jste celý semestr makal, věřím, že se Vám to u zkoušky zúročí. Když budete jenom trochu chtít, tak to dáte :-) Good luck.

Katka Jiřinová
Ráda dělám věci, které mají smysl. A naopak. Ráda se směju a nesnáším energetické upíry.

  

Blog