Shout and twist aneb dneska naposledy a co teda dál

14.05.2015 14:10

Dneska končí jedna kapitola mého působení na ekonomce. Poslední přednáška z Managementu inovací, pak už jen opravit semestrálky, testy a šlus. Když jsem před třemi lety naskočila do tohodle rozjetého vlaku, věděla jsem, že mě to ba. Ale že mě inovace chytnou tak moc, to jsem sama nečekala. Takže konec je to pro mě trochu bolavý.

Ale nemá smysl brečet. Od té doby, co si vedu flow lístek, se snažím o maximálně pozitivní pohled na svět. A když to vezmu kolem a kolem, sama jsem se toho vlastně dost naučila. Teď by mohlo přijít takové filozofické hlubokomyslné desatero. Ale nepřijde. Vezmu to spíš odlehčeně :-) Takže, co mi předmět Management inovací dal? Mimo jiného:

Žárovky
Umím nakreslit žárovku. Spolehlivě a na počkání. A minimálně na deset různých způsobů. Žárovku rozsvícenou, žárovku zhasnutou, žárovku rozbitou, žárovku na stromě, žárovku jako smajlík, žárovku propíchnutou hřebíkem, žárovku kombinovanou s balónkem, žárovku kombinovanou s bombou, žárovku s křídlama, žárovku u baru s koktejlem, … Řekněte si, není problém :-)

Vygumovala jsem knedlíky
Definitivně jsem odstranila knedlík z krku. Svého. Knedlík se tam vyskytoval až do gymplu, na vejšce tam byl řekněme nok, dneska ani ň. Kdybyste mi před deseti lety řekli, že si přednášení pro sto lidí budu užívat, poklepala bych si na čelo a poslala Vás do háje. Dneska je to pravda.

Schopnost „říct si“ o potlesk
Ne že bych to dělala cíleně. Jen to prostě po pár letech přednášení už odhadnete, u čeho studenti tleskají. Tak když byste to někdy jako spíkr potřebovali – chce to pracovat s intonací, před klíčovým sdělením udělat dramatickou pauzu, pak úsměv a na konci se jemně uklonit hlavou. Ověřeno třeba když jsem studentům říkala, jak se správně z bločku odlepuje postit :-)

Změnu ve vnímání piktogramů
Když vidím nakreslené dva kosočtverce vedle sebe, jako první se mi dneska vybaví design thinking. U kosočtverce jednoho tedy zůstává asociace původní.

Návrat do dětství
Přečetla jsem asi tak metr knížek. A dostala se k tomu, že mě nejvíc dokážou chytnout ty obrázkové. Se stručnými a výstižnými texty. K leporelům jsem se teda ještě úplně nepropracovala (třeba to taky přijde). Zatím vítězí Melvil a jeho Kraď jako umělec a Ukaž, co děláš.

Schopnost pumpovat
Zjistila jsem, že umím vyhecovat na padesát lidí, aby přišlo do školy v sobotu. Nebo aby se třeba polepili postitama a nepřišlo jim to divné. Nebo si třeba ve scénce při bodystormingu střihli roli informačního systému. Nebo aby třeba všichni z plných plic zařvali „BOOOM!“ Nikdy nevíte, kdy se Vám to může v životě hodit.

Že se ta anonymní ekonomka DÁ překlopit do vztahu pedagog-student
Třebaaa… U závěrečné zkoušky u mě můžou mít studenti tahák. Vzpomínám, jak mi jeden student zorganizoval bojovku (nazdar Adame). Na asi tak padesát taháků svých kolegů napsal šifru a na svůj pak přikreslil doplňovačku "oběšence" a obrázek Jokera "Let's play a game". Dost jsem se tehdy bála, aby tam nebylo něco sprostého :-) A přitom to byl příjemný duchaplný citát. Uf :-) Vystoupení z řady jak blázen. Další storky třeba někdy příště. Co je podstatné: Je super, když pro sebe vzájemně se studenty nejsme anonymní čísla, stroje, ale lidi. A díky Managamentu inovací a tlaku na „vystupte z řady“ a „buďte kreativní“ spolehlivě vím, že to jde i na VŠE.  

Poslední bod už má hodně blízko k tomu filozofičnu, takže je na čase s výčtem skončit. Dopisuju svoje poslední stránky Managementu inovací a pak předávám štafetu kolegům na Katedře podnikání. Bude pro mě trochu zvláštní dívat se na „svůj předmět“ zvenku. Ale všichni jsme nahraditelní. Takže přeju hodně štěstí a doufám, že předmět posunete aspoň o tři patra vejš. Cvika, která mají od příštího semestru nově být mimo samotných přednášek, k tomu dávají příležitost jak hrom. Budu držet palce! A vše z povzdálí sledovat :-)

inovace_managementu

A kam mířím já? Osobně odpověď zkracuji na „shout and twist“. Shout přišlo minulý semestr. Teď je na řadě twist. V čem přesně? Management inovací je o mixu lidí, procesu a strategie. A já teď trochu upravuju kurs. Můj fokus bude do budoucna více na ty lidi. To znamená na management jako takový. Ono totiž inovace stejně nejčastěji skejsávají právě na těch lidech. Pokud jsem si něco odnesla od Jima Collinse a jeho knížky Jak z dobré firmy udělat skvělou, tak je to jeho „začínejte od lidí“. Stejně tak je hodně inspirativní Gary Hamel a jeho Future of Management, kdy říká, že ty velké inovace se děly v první řadě díky inovaci managementu. Inovaci toho, jak pracujeme s lidmi. To je směr, kterým teď půjdu.

Už pět měsíců tu o tom píšu, takže asi žádné překvapení. Do budoucna mě studenti potkají na bakaláři na Managementu 1. Pak si teda ještě tiše myslím na jeden další předmět na bakaláři a jeden na magistru, ale to zatím ještě nevím, jak to dopadne, takže konkrétnější zatím nebudu. Ale inovace neopouštím. Místo managementu inovací bude inovace managementu no a jedeme dál :-) Takže věřím, že se ty žárovky, vygumované knedlíky a schopnost pumpování budou ještě hodit. No a s těmi piktogramy uvidíme :-)