Vytváříme toolbox managementu a hodila by se nám pomocná ruka

03.09.2015 21:59

Být podnikatelem je sexy. Být inovátorem je sexy. Být manažerem je… no nevim nevim. Jenže ať jste podnikatel nebo inovátor, bez managementu se stejně nehnete. Ve finále vždycky potřebujete nějak uřídit svůj tým nebo přinejmenším sebe. Nebo spíš – hlavně sebe.

Jasně, všichni to děláme tak nějak intuitivně. Žádná rocket science. Mno, ale možná by stálo za to vzpomenout na devadesátky a podnikání. Taky se to bralo dost intuitivně. Image podnikatele byla v éře privatizace dosti shodná s image mafiánskou. Google neexistoval, takže normální smrtelníci prahnoucí vyzkoušet si konečně TO podnikání si svou cestu museli bolestivě prošlapávat každý sám. A mnohdy si na tom i docela drsně vylámali zuby. Tolik moderní učebnice dějepisu. Mně bylo asi tak deset, takže mě víc zajímalo, třeba jestli by šíp z indiánského luku slepici opravdu zabil nebo jenom pocuchal. Podnikání mi bylo poměrně fuk.

Dneska mi fuk není. Svět se otočil. Nejen můj, ale celkově. Být podnikatelem je cool a podnikatelské success stories běžně najdete v novinách. Podnikatelé jsou dneska takoví superhrdinové, kteří to tu všechno zachrání. Thumbs up (!) Navíc existuje kopa nástrojů, která všem, kteří mají tu odvahu pustit se do něčeho nového, pomůže namlít si čumák rychle a v malém a co nejdřív najít tu správnou cestu. Lean canvas, empatická mapa, zákaznická cesta, minimální životaschopný produkt, storyboard, analýza kontaktních míst, A/B testování, live prototyping, persony a spousta a spousta dalších. Tady bych mohla pokračovat hodně dlouho.

No jo. Ale pak dojde na lámání chleba, kterým je realizace a dennodenní agenda. Takže management. Jenže jak ten na tom je? Není zatím náhodou ještě ve své „mafiánské fázi“? Když se kouknete do manažerovo bedny s nářadím, co tam najdete? Když to hodně přeženu, tak leckdy jen SWOTku. Jenže: „Když máte po ruce jenom kladivo, každý problém začne vypadat jako hřebík,“ (Abraham Maslow, 1966). Takže jak se se SWOTkou mlátí do všech možných pseudohřebíků, tak se často používá i úplně blbě. Asi by to chtělo ten manažerský toolkit trochu rozšířit. A když jsou potřeba kleště, popadnout kleště a nervat to tím kladivem.

Tak si tak představuju, jak takový cool-fresh-hot startupista se stejnou suverénností, s jakou říká: “Jasně, jsme si na to udělali canvas,” zahlásí i něco podobného v duchu: “Tak RACI matice je snad standard, ne?” Ale to je asi dost daleko před námi. To ještě bude potřeba odmakat a tímto se k tomu odmakání hlásím. Aspoň nějakým dílem. Co si teď tak maluju?

Podle mě je potřeba manažerské nástroje nejdřív vytáhnout na světlo světa. Šoupnout je ze suterénu na pódium, aby byly dobře vidět. Jak na to? Třeba tak jak to udělal brněnský Kabinet informačních studií a knihovnictví (KISK). Tam v týmu vyučující-studenti-praktici zpracovali 35 nástrojů pro inovaci služeb knihoven. Nejen knihoven. A nejen služeb. Prostě 35 nástrojů pro inovace. A udělali z toho takové príma designové kartičky. Jednoduché, přehledné, funkční. Natiskli toho 300 kousků, vysypali to mezi inovační nadšence a teď chystají dotisk.

toolbox_inovace

toolbox_inovace_2

Měla jsem tu možnost jim s tvorbou trochu pomoct, takže vím, že je za tím dost práce. Ale zároveň relativně snadno zvládnutelné práce, navíc s tak pěkně hmatatelným výsledkem. Nebylo by príma mít něco takového nejen pro inovátory a podnikatele, ale i pro manažery? Stačí si jen vyhrnout rukávy a pustit se do toho.

Zajímá Vás to? Sháním pomocné ruce. Ideálně včetně hlav. Hledám studenty, kteří si to u mě vezmou jako bakalářku a třeba i nějaká diplomka by kolem toho šla vymyslet. No a pak taky hledám ty, co už školní lavice opustili, aby nám nástroje, co jsou v knížkách, pomohli proškrtat o to, co se vlastně nepoužívá. Minimálně zatím nepoužívá. Tak co – zajímá? Dejte mi vědět, skočíme na kafe.

Katka Jiřinová
Ráda dělám věci, které mají smysl. A naopak. Ráda se směju a nesnáším energetické upíry.