Ukradněte mi nápad a zrealizujte ho dřív než já!

08.01.2015 17:16

Rok 2015 je tu a s ním i můj smělý plán změnit svět. Dobře, spíš jen kousek světa. OK, tak tedy hodně malý kousek světa. No a co. Začínám v Česku, konkrétně na ekonomce, konkrétně s Managementem. O zbytek se postarají jiní.

Vidím to před sebou v naprosto živých barvách. Postavíme předmět, na který studenti i po letech budou vzpomínat, myšleno jako v dobrém. A čas od času nám rozsvítí den mail typu: „Díky za super předmět, pomohl mi chytit se v praxi. Nechcete někdy skočit na pivo?“ Vytvoříme učebnici, kterou budou studenti číst tak rádi, že je bude mrzet, až dojdou na poslední stránku. Bude barevná. Nejen ta poslední stránka, celá knížka. A budou tam obrázky. A taky různé infoboxíky, praktické tipy a případovky. A na stránce 42 bude veeelká fotka Taťány le Moigne a na stránce 128 nějaký citát od Zbyňka Frolíka. Jo a nadpisy budou fialový…

Počkat, Káťo. Stop, stop, stop. 

Na tu fialovou jsi přišla jak? Že se ti libí? A co jako… A co s tou Taťánou a Frolíkem? A máš na barevnou knížku peníze? A budeš na to mít čas? A kdo tu knížku vlastně bude všechno psát? Máš to vůbec schválené shora? Není to trochu partyzánština? A kdo to pak vlastně bude učit?

Ono je hezké lítat hlavou v oblacích, ale chce to zároveň dosáhnout nohama na zem. Aspoň špičkama. Je hezké vytvořit něco, co si lidé přejí, ale zároveň to musí být i v praxi proveditelné a životaschopné. IDEO tomu říká Trojí optika designu zaměřeného na člověka. Mimochodem, původní text od IDEO, Human-Centered Design Toolkit, odkud jsem tohle moudro vzala, přeložily dobré duše z Brna a fulltext zdarma najdete tady. Tímto zdravím všechny známé z KISKu! 

Trojí optika Human-centered design

OK, takže pokus číslo dva. Když už jsem tu knížku psala, asi by nebylo špatné se od toho odpíchnout: Skvělé služby, strana 69. Jak se navrhuje skvělá služba? Nejdřív je potřeba udělat si jasno ve strategických otázkách. Pak se má jít do terénu nasávat postřehy od zákazníků. Potom se má postupným prototypováním vyladit kostra našeho řešení. A ve finále se to má celé zrealizovat a předhodit lidem k používání. A přitom mít celou dobu oči i uši otevřené, neb existuje spousta chytřejších lidí, než jsme my. Tak dobře, než jsem já. 

Nejdříve tedy ty strategické otázky. Ne všechny výše položené jsou pro mě teď důležité. Třeba tu fialovou pouštim k ledu, stejně to bude zpracovávat grafik. Takže, co mě teď pálí?

Existuje podpora shora? 
Ano. Kde jsem to vzala? Ona je především poptávka shora. Plus vymazlila jsem 18 slajdů se svou vizí a poslala to šéfovi. Přišel za mnou, že to rychlovka prošel a že se potkáváme. YES! Jen jestli by místo té fotky kluka v plavkách nemohla být holka v plavkách. Není problém.

Je projekt vymezený obsahově a časově?
Rámcově ano. Jak to vím? Bylo to taky v těch vymazlených slajdech. Předmět Management 1 se vším všudy. Design předmětu, učebnice, podklady pro výuku. Do roka a do dne. Třeba něco i dřív, ale moc tomu nevěřím. Každopádně jedeme AFAP. As Fast As Possible.

Kdo je za projekt zodpovědný?
Šéf. Proč? Jednoduše proto, že vede Katedru managementu. No a taky mi to řekl. Já mám na starost řízení projektu. Fajn.

Mám na to čas?
Mám. Proč si to myslím? Řekla jsem šéfovi, že příští semestr Management nechci učit, že se chci soustředit na tento projekt. Reakce? Příští semestr Management neučím. Príma, mám volné ruce. Nebo spíš o trochu volnější…

Jsou na to peníze?
Zatím ne. Ale představa, kde je vezmeme, existuje a pracuje se na tom. Nicméně jestli pro mě máte tip na nějakého sponzora, myslím, že se nebudu bránit :-)

Takže tak. Úzké místo jsou teď peníze. Svým studentům říkám, že peněz je v Česku dost. A že když je silná vize, není problém je získat. Mno, mám takový pocit, že se jde lámat chleba. Protože silná vize tu je. Pojedu designovým přístupem, budu se bavit se spoustou lidí a navíc to celé otevřu navenek. Což je možná trochu drzé, nicméně mám zkrátka pocit, že to otevření navenek je důležité a bude to k prospěchu věci. 

Což mi připomíná další názorový střet, který mám při diskuzích se studenty. Když se bavíme o kreativitě a jejich nápadech, dost často zaznívají pochybnosti. Že když o svém nápadu budou mluvit, že jim ho určitě někdo ukradne. A že si tak získá tu jejich slávu a ty jejich miliony pro sebe někdo jiný. A že to se prostě nesmí stát, takže radši pssst. Myslím si, že je to pitomost. Nápadů je kolem nás spousta. Ale zrealizovat je! Dotáhnout je!

Koneckonců, pojďme to prubnout. Svůj nápad jsem právě vyhlásala do světa. Nehodlám frackovitě tvrdit, že tu nikdo neučí management dobře, to určitě ne. Ale taky jsem ještě nepotkala žádnou českou učebnici, ze které bych si sedla na zadek a řekla „WOW“. Takže výzva: Ukradněte mi nápad a zrealizujte ho dřív než já! Budete slavní a vyděláte miliony… :-)

… a nebo – nechcete mi radši pomoct? 

Katka Jiřinová
Ráda dělám věci, které mají smysl. A naopak. Ráda se směju a nesnáším energetické upíry.