První lámání chleba aneb Management 2.0

17.09.2015 21:12

Pokud chcete na akademické půdě něco měnit, nejde to dělat kdykoliv. Zvlášť když tím něčím je předmět. Myšleno jako studijní předmět. To pak máte příležitosti v zásadě jen dvě. Jednu před zimním semestrem a druhou před letním semestrem. Což je právě teď. Takže by asi bylo na místě nalít si čistého vína a říct si – co měníme? Bude už konečně něco vidět?

Bude. Než začnu říkat, co to bude, tak musím ujasnit, kde to bude. Různých managementů totiž jako katedra učíme povícero. Moje pískoviště, na kterém si hraju, je předmět 3MA103 Principy managementu. Je to předmět známý taky jako Management 1. Avšak – tento Management 1 je jen pro naši fakultu, Fakultu podnikohospodářskou (F3). To je novinka. Dřív jsme učili management pro všechny fakulty stejně. Teď se nám to začíná diferencovat. Obrázek dole je silně zjednodušující a nekompletní, ale snad výstižný.

vykolikovani_piskoviste_managementu

Za sebe říkám, že mi to rozdělení dává smysl. Především ten management u nás versus management na ostatních fakultách. U nás je to klíčový předmět, na kterém stojí bakalářské i magisterské státnice. Na ostatních fakultách je to takový nice-to-have předmět, který sice v portfoliu povinných předmětů dává smysl, ale klíčové, státnicové předměty jsou jiné. A teď je asi jasné, proč si hraju právě na tom pískovišti, na kterém si hraju. Přijde mi to nejlogičtější. Začínám od nejdůležitějšího. Časem to třeba prosákne dál. Nehledě na to, že do dalších managementů lejou energii zase kolegové. A personálně jsou stejně všechny předměty dost propojené, takže i teď mám šanci tak trochu kecat i do těch dalších managementů :-) Ale můj aktuální fokus je jasný - Management 1 pro Fakultu podnikohospodářskou. 

A co že tedy jdeme měnit? Novou knížku sice ještě zdaleka nemáme, to bych Vám řekla. Ale stejně je dost věcí, které stavíme ponovu a které BUDOU vidět. Na tomhle místě se asi sluší říct, že ne všechno, do čeho se jdem vrhat, je z mojí hlavy. Takže velký dík kolegům, kteří v tom jedou se mnou. No a teď už tedy věcně:

Nejen přednášky, ale i cvika
Management 1 měl historicky jenom přednášky. To se ale mění. Od tohoto semestru máme i cvika. Takže daleko víc půjdeme směrem do dovedností. Velké téma budou nástroje managementu, už jsem to tu nakousla minule. Co cviko, to jeden nástroj. Na konci semestru by měl mít student v ruce poměrně slušně vybavenou krabici s nářadím.

Týmová semestrálka
Stejně jako u většiny předmětů, které mají cvika, i u nás studenti narazí na týmovou semestrálku. Docela jsme se zapotili nad vymýšlením, co by v rámci takové semestrálky studenti měli vlastně dělat. Vážných kandidátů bylo asi pět. A vítěz? Nebudu tu teď zacházet do podrobností, ale hlavní myšlenka je taková, že studenti budou s mottem "Zlepšujeme svět" organizovat různé eventy. Jo, frčím tu na inovacích, přiznávám. Ale nemyslím, že by to vadilo, spíš naopak. Studenti by si měli čuchnout k praxi, vyzkoušet si některé nástroje managementu a uvědomit si, kde všude plánují, rozhodují, organizují... prostě managují. No a k tomu by ta akce měla ještě k něčemu kloudnému být! Když kolem toho ještě uděláme studentům soutěž, aby se trochu hecovali mezi sebou... No, myslím prostě, že by to mohla být pecka!

Supervize týmové práce
Jako studenta mě dost krkalo, že týmovou práci po nás každý chtěl, ale nikdo nás ji neučil. Jasně, přišla jsem jako čvuťák do rozjetého vlaku... ale stejně. Myslím že kolegové - čistokrevní ekonomové - na tom nebyli o nic líp. Někteří byli možná ochytřeni někde v rámci volitelných předmětů, ale to je myslím málo. Takže do toho opět házíme vidle a jdeme přispět naší troškou do mlýna. Týmovky by měly být pod lupou. Týmové role, status reporty, týmová dynamika, lessons learned... Na semestrálce tedy nepůjde "jen" o obsah, ale stejně tak i formu.

Self-management a osobní vize
Že devatenáctiletý člověk neví, co chce v životě dělat, to je asi normální. Nebo - setkávám se s tím dost často. Nebo ještě jinak - já jsem teda fakt vůbec netušila. Když ale neví ani potom, co školu vyleze, je to asi trochu problém. Jako učitelé tady myslím můžeme pomoct. Tím, že budeme nutit se zamyslet. Kde jsou moje silné stránky? Co jsem už dokázal? Jaké činnosti mě baví? A tak dál. Budoucnost managementu je v self-managementu a to bez osobní vize úplně moc nejde. Takže to bude další semestrální aktivitka, tentokrát ne týmová, ale individuální. A ještě hlubší myšlenka, která zatím je - představte si, že se Vás za tři roky u státnic zeptáme, jak se Vám daří vaši osobní vizi naplňovat a kam jste se posunuli... Bylo by to krásné, kdyby vyučující své studenty opravdu znali. A mohli jim tak trefněji pomoct. No uvidíme, jdem to zkusit rozjet.

Pre-reading
Na tohle jsem opravdu velmi zvědavá. Kolik studentů si něco přečte PŘED výukou, když jim to zadáte? Nebo se koukne na doporučené video? V Česku na to nejsme příliš zvyklí. Takže se na hodinách někdy dost zbytečně papouškuje, přestože by šlo dělat tisíc zajímavějších věcí! Říkám si, že když budeme směrovat na fakt dobré a inspirativní zdroje a když to vezmem polehoučku, abychom studentům nevyděsili emočního slona, že by to mohlo jít... Co? Naivka? Ne hele to prostě rozhýbem. Musíme. Odpilotujeme tento semestr a pak si řeknem.

Nemáme testy
O tohle jsem hodně stála. Je dost možné, že si po semestru pořádně nafackuju a vezmem zpátečku. Ale minimálně pro tuto chvíli není žádný test. Ani průběžný, ani závěrečný. Ani rozepisovací, ani multiple-choice, ani A/B/C/D. Žádný.

Ústní zkouška
Tohle za sebe vnímám asi jako největší změnu. Ne test, ale diskuze vyučující-student. Bude to pro nás tedy docela záhul. Dát studentům napsat hromadně test nebo se bavit face-to-face s každým z nich? Matematika je neúprosná… Jenže tady přeci nejde jen o kalkulaci, co je pro nás jako pro vyučující snadnější! S-si my-myslim… teda… ne? Forma zkoušky by snad měla dávat smysl tak nějak celkově. A když už u nás máme ty státnice z managementu, tak mi ústní zkouška přijde sakra logická. Musíme prostě studenty připravit na to, co je u státnic čeká.

No a to je z toho podstatného asi všechno. Co na to říkáte? Můžete uzavírat sázky, na čem se jako vyučující vysekáme. Budou to semestrálky? Nebo pre-reading? Nebo ústní zkoušky? Nebo něco úplně jiného? Rozjíždíme něco nového, takže je jasné, že něco bude fungovat líp, něco hůř. S tím se počítá. A Vy naopak můžete počítat s tím, že se pak určitě podělím :-) Let the Games Begin.

Katka Jiřinová
Ráda dělám věci, které mají smysl. A naopak. Ráda se směju a nesnáším energetické upíry.