Mooc dobrá věc. Teda, MOOC – dobrá věc.

16.04.2015 21:18

O cestě do Šalingradu tu už byla řeč. Konkrétně o dvou důvodech, proč jsem tam jela. A slíbila jsem, že se někdy vrátím k tomu důvodu třetímu. No a to je dneska. Začnu trochu zeširoka. Zavzpomínejte schválně na svá studentská léta. Nebo jste-li student teď, aktuálně, zkuste si popřemýšlet…

Probíráte pravidelně palčivé problémy prezenčních předmětů? Poněkud pitomě podanou přednášku? Podivné prezentující persony? Prehistorický projev paličatých pánů profesorů? Povinnou prezenci? Pravda? Pokyvujete palicí? :-) (Pokušení pokračovat pomocí písmene P proteď potlačím, poněvadž písmeno P poňouká používat pejorativa.)

Nevím, co mě to napadlo s tím písmenem P, ale každopádně – každý z nás určitě někdy zažil poněkud pitomě podanou přednášku. Když se ale budeme bavit napříč generacemi, narazíme na dost zásadní rozdíl. Zatímco dřív byl - mnohdy monolitický - výklad učitele jediným zdrojem, jak se něco kloudného dozvědět, a hltali jste proto každé slovo, dneska to tak rozhodně není. Svět se otočil. Internet, web 2.0, nové technologie, chytré telefony a generace Y, která tohle všechno kolem sebe má už od plenek. Můžu Vám garantovat, že žádné hltání se nekoná. Role vyučujícího je dneska diametrálně odlišná.

Ve své knížce Disrupting Class o tom hezky píše pan profesor Christensen. Výuka se bude do budoucna přesouvat směrem od masové výroby stále více a více k vysoce customizované službě. A nové technologie v tom budou hráti dosti značnou roli. Zatímco v době knihtisku by bylo bláhové si vůbec představovat, aby každý student měl knížku s obsahem, který mu pásne přesně na míru, moderní technologie právě tohle umožňují.

disrupce_ve_vzdělávání

Kde jsme dnes asi všichni tušíme. Přestože existují výjimky. Nemyslím teď, že by někdo jako netušil, ale výjimky v tom smyslu, že existují světlé ostrůvky, které jsou dnes trochu dál než vzdělávací mainstream. Jedním takovým ostrůvkem je podle mě KISK na Fildě v Brně. Kde se nebojí zkoušet ve výuce nové věci. Studijní materiály mají třeba studenti volně k dispozici. A nejen studenti. Schválně pomrkejte sem, přivzděláte se, jak pracovat s informacemi. Zkusím navnadit, namátkou, třeba jaké nástroje může využít, když chcete stvořit infografiku a nejste grafik.

Ale co je podle mě ta hlavní bomba, na KISKu se nebáli sáhnout na tak zažitou věc jakou jsou prezenční přednášky. U předmětu, kterým projde za semestr klidně i tisíc lidí, dali dohromady online přednášky! Vlastně takový MOOC kurz. Zkratku MOOC jste už určitě někde viděli. Kdo ne, dá si to do googlu. Zatím to tedy nemají úplně otevřené navenek. Každopádně představa, že vyučující místo toho, aby opakoval stále dokola tu samou přednášku, může studentům dávat zpětou vazbu, směřovat je dál a diskutovat s nimi, to je podle mě pecka.

Takže jo, jde to. I v Česku, nejen za kopečkama. Proto jsem jela do Brna. Ochytřit se. Jak to dělají, kolik energie museli nalít do rozjetí, co jim funguje a na čem si naopak namílají čumák. Přestože tenhle nápad rozhodně není věcí zítřka (myšleno příštího semestru), jako vize je to pěkné, ne? :-) 

Katka Jiřinová
Ráda dělám věci, které mají smysl. A naopak. Ráda se směju a nesnáším energetické upíry.