Jak přemýšlíme o učebnici aneb pár ukradených myšlenek o designu

28.01.2016 20:24

Jedna z věcí, která běží paralelně s tvorbou textu učebnice, je návrh designu. Proč? Až budeme ve fázi prototypování, na designu bude hodně záležet. A co teprve u ostré verze. Kvalita sdělení je jedna věc. Ta se tak nějak předpokládá. Ale design, design pravděpodobně bude tou bernou mincí, která rozhodne o tom, jestli se nám ta naše sdělení podaří dostat až ke čtenáři.

Výzkum se studenty v letním semestru minulého roku jsme nedělali pro srandu králíkům.  Empatická mapa , pamatujete? A vyvíjet, až budeme mít dopsáno, to by nás ještě víc zpomalilo, to si nemůžeme dovolit. Proto „už“ teď.

Fakt nejsem grafik ani designér. Naštěstí je spoustu profíků, kteří jsou schopni odvést perfektní práci. Já jsem ale nevybírala ze spousty, měla jsem jasno dost rychle. Kamarád Vojta z Grafické dílny. Dělali jsme spolu Skvělé služby. Už tehdy mě fascinovalo, jak komplexně Vojta o designu uvažuje, nejen o tom grafickém, ale i funkčním. A fascinuje mě to znova.

Že nechci Matějskou, ale funkčnost, to bylo jasné. Design není o tom udělat knihu co nejbarevnější, nejpestřejší, s balónky a ohňostrojem. Měl by maximálně usnadnit čtení a práci s učebnicí a přitom nerušit zbytečnými prvky. Nic k řešení. Jasnačka. Co to ale znamená, když se nad tím zamyslíte více... Pár mouder, co jsem ukradla od Vojty:

Hlavně, aby to vůbec někdo otevřel…
První cíl je: ne-dě-sit… To první, co čtenář vidí, je rozměr a tloušťka. Nepíšeme deset tipů a triků, ale učebnici. Na letáček se nevejdem. Ale s rozměry se dá hrát. V tuto chvíli jsme na formátu 175x240 mm. Knížka by tedy neměla odpuzovat velkým rozměrem, neměla by zabírat tolik místa a mělo by se s ní dát pracovat. Pokud budeme v psaní pokračovat v započatém trendu, měli bychom se dostat pod 3 cm tloušťky. Takže knížka by mohla vypadat přijatelně i po objemové stránce :-) Ale s tím se dá pracovat i později, volbou vhodné gramáže a typu papíru.

… a nezavřel po prvním otevření
Pro mě jeden z nejsilnějších aha momentů při výzkumu se studenty – učebnice nesmí být „stěna textu“. Bojujeme o pozornost s různými rušivými vlivy. Když už nás tedy někdo otevře, musíme si čapnout jeho pozornost a urvat si ji pro sebe. Schémata, ikonky, barvy… NĚCO, čeho se oči chytí a co podnítí zvědavost číst dál. Když se nám to podaří, tloušťka knížky by neměl být takový problém.

grafika_2

Okraje
Věděli jste, že když má knížka malé okraje, klouzají Vám oči při čtení ven, mimo rámec stránky – třeba na stůl, kde máte položený mobil – a ztrácíte tak pozornost? U učebnice by to byl zrovna docela problém…

Volný prostor
Pokud chceme, aby čtenář s knížkou pracoval, je dobré mu to usnadnit. Na volné prostory po stranách si můžete psát poznámky nebo lepit záložky. Stejně tak volnější sazba nejenže působí lehčeji, ale bílá místa můžete opět využít pro poznámky.

Záchytné body
Čím vágnější a  ve-stěně-textu-schovanější sdělení, tím víc může zkoušející machrovat u zkoušky nebo státnic… Co? Blbost. Učebnice není  tajná šifra a nesoutěžíme v tom, kdo jí jako první rozluští. Klíčová informace musí jasně svítit. Ve volných okrajích na boku knížky je k tomu výborný prostor.

grafika_3

Fonty, zarovnání, sazba
Není jedno, jaké písmo používáte. Některé fonty jsou blbě čitelné. Některé sice dobře, ale při dlouhém čtení Vás unaví, takže vhodné nejsou. Stejně tak šířka sloupců a sazba musí být tak akorát, abyste zvládli u učebnice sedět delší dobu a udrželi pozornost. Je to docela alchymie...

Pomoc při listování
Pokud uděláte barevné okraje důležitých míst v knize, třeba začátkům kapitol, nebo stránky podbarvíte celé až do kraje, bude to ve finále při pohledu na zavřenou knihu vidět. A usnadníte tím čtenáři orientaci při listování, až bude něco hledat. Třeba noc před zkouškou…

grafika_4

Žádné fotky
Pokud v knížce použijete fotky, knížka velmi rychle zastará. Proč? Málo kdo má na to nafotit si pro knihu vlastní fotky, obvykle se používají fotky z fotobanky. Typicky jsou to fotky už pár let staré. Když pak po pár letech od vydání vezmete knížku do ruky, koukáte na fotky deset let staré. V tom lepším případě. Možná si to aktivně neuvědomíte hned, ale všechno co je na fotkách, zastarává ďábelsky rychle. Oblečení, účesy, obroučky brýlí, telefony, monitory…

Ilustrace
Jak vyřešit problém s fotkami? Jednoduše - ilustracemi. Jsou podstatně praktičtější, trvanlivjší a dá se do nich zabudovat třeba i jemný vtip. Zatím je tam nemáme. Jen jedna z fotobanky. Ale budou tam, musí být :-) Taky víme z výzkumu.

grafika_1

Ikonky
Na studenty nemůžeme vybalit text bez struktury. Zabilo by je to. Je potřeba to rozbít do různých prvků struktury a z nich si to pak studenti zase slepí dohromady. Další poznatek z výzkumu z léta. Ikonky nám pomůžou držet ve strukruře pořádek a čtenáři usnadní orientaci. Navíc budou do budoucna využitelné i na dalších kontaktních místech - na studijních materiálech, na webu... 

grafika_5

Takže asi tak... Určitě jsem na některé důležité věci zapomněla. A určitě to budeme ještě všechno testovat, měnit a dotahovat. Ale základní logika je asi jasná :-) Funkčnost na prvním místě. Pomoct čtenáři vsáknout to, co mu chceme říct, co nejrychleji a nejsnadněji. Tak uvidíme, jak to pak jednou dopadne...

Katka Jiřinová
Ráda dělám věci, které mají smysl. A naopak. Ráda se směju a nesnáším energetické upíry.