Jak ošulit semestrálku a jak to dělá master

15.10.2015 21:24

Dneska to bude o semestrálkách. Aktuální téma pro mě, moje studenty a možná i pro pár dalších. Asi nebude žádné velké překvapení, když řeknu, že semestrálky se dají ošulit. Různě. Existuje spoustu tipů a triků, jak na to. Starší kolegové-studenti jistě rádi poradí. Za chvilku se k těm tipům koneckonců i sama dostanu…

Vadí mi to, to ošulování? No, jak se to vezme. Myslím si, že na spoustě z těch rad něco je. Jádro je dobré. Kde je ale zakopaný pes? Většina studentů podle mě zůstává v půli cesty. Šuliči. Ten kdo myšlenku vezme a dotáhne do konce, to je pro mě pan student. Master.

Tady je můj pohled na věc. Bolestivě získávaný vlastní zkušeností na obou stranách barikády. 

Šulič 1: Opíše něco hotového
Je dosti pravděpodobné, že podobnou semestrálku, jako je ta Vaše, už někdo někdy zpracovával. Tak stačí nějakou takovou najít, trochu přiohnout a opsat. Ne?

Master 1: Mrkne na hotové a posune na další level
Jo, podobné práce existují. A master to ví. Najde si jich pět, deset, mrkne, co na nich bylo nejlepšího, co naopak nepovedeného a poučí se z toho. Neobjevuje Ameriku a energii radši věnuje tomu, aby svou práci katapultoval na vyšší level.

Šulič 2: Netuší, co je cílem práce
Klíčové otázky jsou „Co?“ a „Do kdy?“ Někde na začátku sice možná padlo nějaké „Proč?“ ale koho by to zajímalo. Cíl práce je obecná formulka, které není potřeba věnovat pozornost. Vaše semestrálka musí hlavně vypadat jako všechny ostatní. Ne?

Master 2: Pořád si připomíná cíl práce
Master na začátku taky loví, co přesně je cílem práce. Takže když cíl pochopí, pro jistotu si ho hned zapíše a má ho stále na očích. A časem zjistí, že pro naplnění cíle práce existují i jiné než prošlapané cesty. Nebojí se probádat neprobádané a vystoupí z řady.

Šulič 3: Napíše spoustu textu
Ať už je semestrálka sebepraktičtější, v naprosté většině případů se ve finále chce nějaký závěrečný text. Jenže psaní bolí. Co s tím? No co. Stačí sednout a na první dobrou ze sebe vysypat slova bez ladu a skladu. Hlavně nějak. Ne?

Master 3: Napíše spoustu textu a proškrtá ho
Master opravdu sedne a píše na první dobrou. Bo ví, že začínat od prázdné stránky není vůbec snadné. Takže pro začátek opravdu hlavně nějak. Vygenerovaný text pak ale notně proškrtá. Vatu hodí do koše, nejsilnější myšlenky ponechá, přeformuluje, doplní a dá jim strukturu.

Šulič 4: Nedotahuje
Ve škole se toho chce spoustu a semestrálka je jen jedna z mnoha. Důležité je zvládnout všechny. Jakkoliv. Nějak. Takže i tuhle. Hlavně to mít z krku. Průměrný výsledek stačí. Ne?

Master 4: Přetahuje
Master je student jako řada dalších. Taky potřebuje všechno zvládnout. Ale ví, že být průměrný nestačí. Takže to, co ho ba a kde vidí smysl, to dělá na max. Proto taky zadání semestrálky dotáhne dál, než se po něm chce. Když neví, tak aspoň tuší, že se mu kvalitně odvedená semestrálka ještě bude hodit. V dalších semestrálkách, bakalářce, diplomce, jako reference v CVčku, při hledání práce…

Šulič 5: Pohraje si s formátováním
Práce musí být co nejdelší. A když se zvolí vhodný font, řádkování a okraje, pomůžete si. Lacině. Ne?

Master 5: Pohraje si s formátováním a grafikou celkově
Práce musí být co nejúdernější. Master ví, že když má odmakáno a má ten přínos, že to nestačí. Že ten přínos musí být na první pohled vidět. Takže se neofrňuje nad formátováním a grafikou a dá tomu čas. Ví, že jedině tak si totiž jeho práci někdo skutečně s gustem přečte.

Šulič 6: Ukradne myšlenky z jednoho zdroje
Opisovat se Vám sice vyloženě nechce. Ale tak, když už to někdo do té knížky napsal tak dobře, tak přece stačí myšlenky jen drabet přeformulovat. Zaobalit myšlenky z knížky do svých slov. Kdo to pozná. Ne?

Master 6: Ukradne myšlenky z deseti zdrojů
Je spousta výborných informačních zdrojů. Master ví, že je jen otázkou času, kdy je najde. Zdrojů si najde povícero, porovná si je a prokombinuje. A férově ocituje. Bo ví, že právě tím ukazuje, jaký je borec. Krade jako umělec.

Šulič 7:  Natáhne text obrázkama
Počet stránek je to nejdůležitější, to ví každý. Chce jich to mít co nejvíc. A jak se text nejsnadněji natáhne? Přece obrázkama. Další stránky tak naskakujou raz, dva. Ne?

Master 7: Použije obrázky, aby nemusel psát tolik textu
Master ví, jak moc mu obrázky můžou pomoct. Protože počet stránek je fakt důležitý. Ví, že stránek má být ne co nejvíc, ale co nejmíň. Při zachování stejné informační hodnoty. Takže sakra dobře ví, že když bude vhodně používat různé obrázky, schémata a infografiky, ušetří si sáhodlouhé opisování téhož.

Šulič 8:  Používá obrázky s vodoznakem fotobanky
Semestrálka musí být zajímavá, takže je dobré používat v ní různé obrázky. Co na tom, že přes sebe mají takový tenký šedivý křížek a logo fotobanky. Jde přece o tu fotku. O to, co říká. A tahle fotka je prostě nejlepší. Malého šedivého nápisu si stejně nikdo nevšimne. Ne?

Master 8: Používá obrázky koupené fotobanky nebo vlastní
Master naprosto samozřejmě ví, jaká síla je v obrázcích. A pokud mu nějaký obrázek přijde tak moc dobrý, tak si ho prostě koupí. Ví, že ho to bude stát blbých třicet korun. Dvě kafe v automatu. A když má představu, co by na obrázku mělo být a nemůže ho nikde najít, vyrobí si ho sám. Ví, že se mu to vyplatí a že s obrázkem zaperlí jak v semestrálce, tak při její prezentaci.

Šulič 9:  K čemu došel, píše až na konec – do závěru
Práce na semestrálce Vás stála velké úsilí. Stejně tak by to měl mít i čtenář, aby to bylo aspoň trochu fér. Pointu Vaší práce je tedy potřeba neprozrazovat moc brzo. Závěr je ideálním místem. Ne?

Master 9: K čemu došel, píše až na konec – do summary
Je logické, že k výsledkům a závěrům se v práci dostanete až na konec. Z časového hlediska. Master ale ví, že dát výsledky do závěru nestačí. U každého delšího textu píše summary. Cíl práce, jak postupoval a k čemu došel. Dá čtenáři ochutnávku, o čem práce je, a dá mu důvod číst dál.

šulič_vs_master

Jak to vidíte Vy? Zapomněla jsem na něco důležitého? Vidím to blbě? Klidně se mnou nesouhlaste. Jasně, že vím i o tom druhém extrému. Studenti, kteří přetáhnou tak moc, až vlastně zpracovávají jinou práci. Schémata, která jsou tak komplexní, až to bolí. Semestrálky, které s s grafikou vyblbnou tak, že vypadá spíš jako pouťová atrakce. No jo, ale s těmahle případama se setkávám jednou za uherskej rok. Narozdíl od šuličů. Hele, buďte mastři :-)

Katka Jiřinová
Ráda dělám věci, které mají smysl. A naopak. Ráda se směju a nesnáším energetické upíry.