Jak jsme na tom s chystanou učebnicí aneb skládání účtů podruhé

21.01.2016 22:11

Skládání účtů číslo dvě. A s ním i odpověď na asi nejožehavější otázku – jak jsme na tom s tou slíbenou učebnicí managementu? Minulý rok jsem tu vyzývala: „Ukradněte mi nápad a zrealizujte ho dřív než já!“ Možná se kardinálně pletu, ale nějak nevím o tom, že by se to stalo :-) (Dejte mi vědět, kdyžtak, díky.) Takže jo, jdeme na to. Jak jsme na tom u nás?

Před rokem jsem tu psala:

Vidím to před sebou v naprosto živých barvách. Postavíme předmět, na který studenti i po letech budou vzpomínat, myšleno jako v dobrém. A čas od času nám rozsvítí den mail typu: „Díky za super předmět, pomohl mi chytit se v praxi. Nechcete někdy skočit na pivo?“ Vytvoříme učebnici, kterou budou studenti číst tak rádi, že je bude mrzet, až dojdou na poslední stránku. Bude barevná. Nejen ta poslední stránka, celá knížka. A budou tam obrázky. A taky různé infoboxíky, praktické tipy a případovky. A na stránce 42 bude veeelká fotka Taťány le Moigne a na stránce 128 nějaký citát od Zbyňka Frolíka. Jo a nadpisy budou fialový… Počkat, Káťo. Stop, stop, stop… 

Ta stopka na konci pak vedla k představení přístupu design zaměřený na člověka (HCD, Human-Centered Design nebo též Hear-Create-Deliver). Když udělám velmi rychlé resumé. Rok od vykopnutí, první půlrok jsme poznávali cílovku, tedy studenty, a učili se (fáze Hear), druhý půlrok jsme se už nořili do tvorby (fáze Create).

A pokud si teď nalejeme čistého vína. Máme novou učebnici? Zatím nemáme. Přiznávám, jde to pomaleji, než jsem si myslela. Podstatně pomaleji. Co nás brzdí? Pojďme na to mrknout podrobněji.

Akademický víceboj
Jsou situace, kdy si opravdu vroucně přeju stát se chobotnicí. Myšlenka, že knížce nebo třeba i předmětu jako celku můžeme dát 100 % času, je sci-fi. Level 2 je protnout se s týmem v časoprostoru a něco společně řešit. Jestli tohle čte nějaký student, co dělal týmovou semestrálku, kde měli problém se sejít s týmem… Buďte v klidu, Vaši vyučující řeší nemlich to samé :-)

Nedaří se nám co-working
Společné zámakové dny mi přijdou jako ten nejefektivnější způsob jak generovat texty. Neschůzkuje se, nekecá se, ale maká.  Potichu, ruku v ruce. Když se na něčem seknete, vyměníte si texty s kolegy, okamžitě to můžete probrat a jede se dál. Chce to ale mít aspoň jeden celý den, kdy vypnete všechno ostatní, jinak to nemá smysl. Během léta se nám podařilo sejít se takto dvakrát, ale jakmile začal semestr a začal víceboj na plné obrátky…  Generování textů každý po vlastní ose a až zpětné poskytování feedbacku a editování, to je podstatně pomalejší. A bohužel jedeme tím druhým způsobem.

Zjevení se (z) cvik
V zimním semestru jsme k předmětu spustili mimo přednášek i cvika, o čemž ještě před rokem nikdo netušil. Nebo možná jo, ale já rozhodně ne. Předpokládala jsem, že tenhle krok přijde později. Takže vyhodnocovat si teď ‚do roka a do dne‘, když se záběr o dost zvýšil, je takové ošemetné. Pilotáž cvik nám – poměrně logicky – žere čas. Ten, který bychom dle původního plánu vrazili do psaní. Pomalejší s knížkou, rychlejší se cvikama. Něco za něco. Nestěžuju si, jsem za to ráda.

Nenapravitelný snílek
Přiznávám. Já jsem jedna z nějvětších brzd. Věřím tomu, že bychom – každý z týmu – byli schopni napsat takříkajíc ‚něco‘, dát tomu pevnou vazbu a bylo by. Učebnice je tu - tadáá! Čárka do kolonky, hotovo. A třeba ještě rozdělit na dvě, ať je těch čárek víc. Nechci to takhle, sorry. Chci to mít celistvé a postavené na pevných základech. Svými poznámkami o struktuře textu myslím kolegům už dost piju krev, přestože se na mě zatím stále usmívají. Z fáze Hear také víme, jak má vypadat text, aby ho studenti co nejsnadněji vsákli. A také že chtějí multimediální obsah, takže by s ním naše učebnice měla nějak rozumě pracovat, abychom ji jednoho krásného dne byli schopni překlopit do interaktivního ebooku... Nemají to se mnou jednoduché. 

Hledání hranice
Paralelně se změnami v Managementu 1 na bakaláři, jedou i změny na magistru v předmětech Management 2 a Manažerské rozhodování. Někdy mi to přijde jako poměrně slušné harakiri, tolik změn najednou…Pro učebnici Managementu 1 je podstatné to, kam – při těchhle turbulencích – zakotvit hranici mezi bakalářem a magistrem. Úvahy opět stojí drahocenný čas.

Tak, když se to řekne takhle. Vypadá to poměrně pesimisticky. Ale nemyslím si, že by to bylo tak. Myslím si, že máme docela dobře našlápnuto. Řada textů je ve velmi slušné podobě. Zatím jsme ještě ve fázi, kdy si to musíme vyříkávat mezi sebou, ale v letním semestru, počítám, texty vypustíme do světa a spustíme sbírání feedbacku a prototypování.

Kecičky? Ne, fakt to začíná nabírat konkrétních obrysů. Blbě se to dokazuje. I když… Myslím, že Vám tu můžu dát malou ochutnávku… Někdy příště se na to podíváme podrobněji :-)

grafika_render

Katka Jiřinová
Ráda dělám věci, které mají smysl. A naopak. Ráda se směju a nesnáším energetické upíry.