Jak jsme na tom aneb jaká je aktuální pozice ledoborce?

02.04.2015 21:04

posledních postů by se možná mohlo zdát, že se ledoborec zastavil. Že někde zamrzl, tým odpadl a já si lepím obrázky na zeď. Není tomu tak. Teda obrázky lepím, ale tým rozhodně neodpadl a suneme se sice postupně, ale nezadržitelně vpřed :-)

Vždycky mi přijde úsměvné, když někde narazím na inovační proces, který je takový krásně lineární. Nejdřív udělejte toto, pak něco dalšího, pak ještě něco jiného a pak už je ten úspěch. Ono to ale v praxi bývá daleko víc zašmodrchané. Nehledě na to, že obvykle ještě musíte žonglovat s několika míčky najednou a věnovat se tak hned několika záležitostem. Mimo všeho spjatým s Vaším inovačním projektem třeba i té práci, kterou máte dělat normálně :-)

Takže, co se tedy vlastně teď děje? Když bych to měla nějak názorně připodobnit, tak je to v tuto chvíli takový trojboj. Učíme se, díváme se a propojujeme se.

ledoborčí_trojboj

Učíme se

Revize toho, co za obsah sypeme do studentů, je prostě nutná. A rozhodně si nemyslím, že bych byla ten nejchytřejší člověk, kterého jsem kdy potkala. Takže když jsem se rozhodla, že na ekonomce aspoň ještě na chvíli zůstanu a že jdu šlapat do změny výuky managmenetu, počítala jsem s tím, že bude potřeba, abych mimo svůj dosavadní fokus načetla asi tak třicet centimetrů knížek. Stejně jako všichni ostatní v core týmu. Teď vím, že to rozhodně nebude stačit. Že bude potřeba o dost víc, i když někde nám třeba pomůžou videa.

Každopádně všechno chytré, co už o managementu ve světě bylo řečeno, určitě nezvládnem, takže si zkrátka musíme dobře vybrat a vsáknout, co se dá. Takže aktuálně vsakujeme třeba Exploring management od pana profesora Schermerhorna, Management od pana profesora Robbinse, Managing od guru (neskloňuje se to, že?) managementu pana Mintzberga a řadu dalších. Hodně inspirativní je třeba žebříček The Thinkers50 Ranking, kde najdete 50 TOP myslitelů managementu. To bude nějakého čtení… Ale třeba zrovna Jak změříte svůj život od pana profesora Claytona Christensena mám v hledáčku už nějakou dobu, i kdyby pan Christensen nebyl na prvním místě žebříčku.

Díváme se

Jasně, mohli bychom si sednout na jedno odpoledne a říct: „OK, budeme učit management tak a tak. Tady je třináct témat, ke každému napíšem kapču, pak si to odpřednášíme a nazdar.“ No a o to je přesně ten způsob, kterým fakt nechci jet. Už jsem tu mluvila o designu zaměřeném na člověka. Což v praxi znamená, že musíme do terénu, pokusit se trochu víc pochopit tu generaci Y, pro kterou to celé děláme. A jsem ráda, že mi s tím pomáhá Radek v rámci své bakalářky, díky.

Dál se můžeme ochytřit o to, co vidí jiní. Třeba opět pan Christensen, neb ten toho vidí opravdu dost. Ve své knížce Disrupting Class píše o tom, jak disruptivní inovace změní cestu, jakou se svět učí. Když to shrnu, je to o využívání moderních technologií ve výuce, větším zapojení studentů a ústupů učitelů ze stage někam do ústraní, kde budou působit spíš jako mentoři. Může to fungovat. Jen se nebát to zkusit. A jsou příklady, na které se můžeme dívat. I v Česku. Ale o tom zase příště.

Propojujeme se

Otevřenost celého projektu, to je zkrátka základní kámen. Možná už jste si všimli :-) Zatím je to tedy spíš budování takového podhoubí. Ale přijde čas, kdy tohle zasíťování nakopne projekt do dalšího levelu. Věřím tomu, už jsem to jednou zažila u Skvělých služeb. Když bych si to teď měla shodit – vybaví se mi Piráti z Karibiku, kde Orlando Bloom s naprostou jistotou ví, že Kraken zaútočí z pravoboku (nebo z levoboku?), protože už to jednou zažil :-) Takže dobře, jedna zkušenost není moc. Ale je to určitě lepší než nula.

Už teď víme, že budeme chtít, aby nám lidé z firem checkli, jestli náhodou v knížce nekecáme blbosti. Koneckonců jsou to firmy, kterým po pár letech předáváme naše studenty. Pak je tu otázka partnerů a sponzorů. A to nemluvím o casech z české praxe, o které se budeme chtít opřít v textu. A čekat, že nám to samo spadne do klína? Ne, tohle se opravdu neděje samo...

Albert Einstein kdysi řekl: "Dělejme věci tak jednoduše, jak to jen jde, ale ne jednodušeji." V angličtině mi to vždycky přišlo takové pochopitelnější: „Everything should be made as simple as possible, but not simpler.“ To je heslo, kterého se držím. Ale řeknu Vám, ta jednoduchost dá zabrat... :-) Takže jestli to tak ve finále dopadne, to si ještě řekneme. Ale inspirací mi je Peter Drucker a jeho citát: “The best way to predict the future is to create it.”

Katka Jiřinová
Ráda dělám věci, které mají smysl. A naopak. Ráda se směju a nesnáším energetické upíry.