Imaginární pohrabáč, tatrankový test a jeden rest

04.06.2015 16:20

Občas se mi stane, že někdo z mého okolí tak dobrosrdečně zahlaholí: „Už máš zkouškový, viď? To teď máš určitě spoustu času, když už se neučí…“ V těchto chvílích v duchu hledám pohrabáč, kterým by dotyčného šlo zarazit aspoň po kolena do země. V praxi obvykle (vždy, chtěla jsem říct vždy) následuje trochu unavený úsměv a více či méně úspěšný pokus o vysvětlení, „co sakra dělá akademický pracovník od června do září“. 

Stručně řečeno, je to taková pestrobarevná mozaika aktivit. Někdy na to asi napíšu nějaký blogpost. Dneska z té mozaiky vezmu jen jeden střípek: oprava semestrálek.

Před každým zkouškovým si říkám: „Tentokrát smáznu opravu semestrálek hned, ať to ode mě mají studenti co nejrychleji.“ Zkoušela jsem už povícero nástrojů osobního time-managementu – aktuálně je to todo-today z Konce prokrastinace – ale vždycky mi to opravování desítek, někdy malých stovek, semestrálních prací trvalo déle, než by bylo zdrávo. No high five. Po pár letech života na akademické půdě začínám mít sžíravý pocit, že interní procesy prostě nepočítají s tím, že by nějaký vyučující chtěl semestrálky opravdu číst a dát k nim zpětnou vazbu. Ale zatím je to jen podezření, budu si to muset ještě ověřit. Možná je to opravdu jen můj blbý time-management.

Jediné, čím se v duchu uklidňuju, je to, že tatrankovým testem bych snad prošla. Znáte tatrankový test? To prostě do semestrálky napíšete: „Kdo dočetl až sem, má u mě tatranku.“ :-) (Ne, kolegové, opravdu mi teď nemusíte děkovat, rádo se stalo.) Z pozice studenta je tedy férové dávat tatranku do praktické části semestrálky nebo aspoň do nadpisu, protože když čtete pětistou dvanáctou práci na totéž téma, teorii Vám stačí přelétnout pohledem a prostě víte. V tom se nějaká ta tatranka ztratí raz dva.

Ale zpět k věci. Aktuálně jsem tedy zavalená semestrálními počiny svých studentů. Texty, videa. Myšlenkové mapy máme už za sebou. Vždycky, když si uvědomím, kolik mi to leží na stole dohromady člověkohodin, tak si říkám, že je škoda, že se s těmi semestrálkami nějak nepracuje dál. Studentstvo vytvoří spoustu zajímavého obsahu a mám pocit, že učitelstvo to nevyužívá úplně na max. Tady si teda musím sama posypat hlavu popelem (jak se to pěkně doplňuje s tím pohrabáčem), protože to je rest i u mě.

Už takový rok si říkám: „Dám dohromady webík, všechno to tam nasypu, videa, myšlenkové mapy, umožním komentáře, vykopnu nějakou wiki či tak něco, budem s tím pak ve výuce pracovat…“ No jo, jenže pak mě operativa utluče a je s tím šmitec. „Ale příští semestr už určitě…“ Tím, že teď končím s Managementem inovací bych ale tenhle rest myslím měla smáznout. Dneska? Přijde teď odkaz na kouzelnou stránku? Ani omylem, nestíhačka :-) Dneska jen ochutnávka pár hodně povedených video-semestrálek. Ale už bude trochu volněji, tak určitě... V každém případě, poučení pro mě pro hýbání ledoborcem, tenhle přístup CHCI dostat do Managementu. Tak snad.

<<< A btw. #AplausProSchollku >>>

Katka Jiřinová
Ráda dělám věci, které mají smysl. A naopak. Ráda se směju a nesnáším energetické upíry.