Aby to nebyla jen laciná fráze z drahých marketingových příruček...

07.05.2015 21:33

Dost z toho, co se kolem hýbání ledoborce děje, vlastně není tak úplně vidět. Zatím. Minulé pondělí jsme se ale vrhli na akci, která vidět byla. Workshopy se studenty. Zapojilo se jich nějakých 120. Někdo na přednáškách z Managementu, někdo mimo přednášky. A asi by bylo fér trochu to okomentovat. Bylo to vůbec potřeba? A bude to k něčemu dobré?

Tak určitěěě :-) Nejdřív ale o co šlo. Už tu byla řeč o tom, že hýbání ledoborcem se děje v duchu human-centered designu (HCD). Takže student je pro nás v centru zájmu. V tuto chvíli to zní jako laciná fráze z drahých marketingových příruček. Ale právě proto, abychom nezamrzli v této fázi, snažíme se maximálně vnímat studentstvo kolem nás (druhá osa ledoborčího trojboje). A uspořádání workshopů pro nás byla jedna z cest, kudy na to. Studenti si mohli ochutnat některé inovační techniky, pěkně prakticky. Speed boat, pět proč, myšlenkové mapy, product box,...

workshopy

U naprosté většiny inovačních technik jde o to, že to jsou vlastně šablony pro strukturovanou diskuzi. Nějakou hravou formou Vás mají dokopat k tomu, abyste se pobavili o tom či onom. A ideálně abyste si i to "to či ono" nějak rozkreslili či rozepsali, protože tím se vždycky dostanete do větší hloubky, než když se jen tak povídá. Téma bylo v našem případě jasné. Snažili jsme se jít pěkně pod pokličku studentům. "To či ono" se tedy v našem případě týkalo přednášek, učebnice, stylu učení, důvodů, proč je kdo na vejšce, konkrétně té naší vejšce... Zleva, zprava, jeden tým, druhý tým, třicátý tým, ...

Když bych si měla vsadit, tipla bych si, že dost studentům přitom jelo hlavou, jestli to k něčemu bylo. Bylo to vůbec potřeba? Myslím, že jo. U toho hemžení na workshopech byl totiž prakticky celý core tým. A ono to má prostě dost jiný dopad – přečíst si dvě anonymní řádky ve studentské anketě a na vlastní oči a uši vidět a slyšet, jak se skupinka studentů baví o předmětu, který učíte. Na férovku. Bez obalu (nebo minimálně bez vrchního obalu). Ještě lepší by to tedy bylo třeba někde v hospodě, ale i takhle šlo o docela slušné když ne prasknutí bubliny, tak otevření očí určitě. A to nejde o to, že bychom teď chtěli dělat na přednáškách třeba ohňostroje, protože nám to studenti řekli a protože by to byl super nápad, jak přilákat na přednášku víc studentů. Jde spíš o věci, které čtete mezi řádky. Nebo o věci, které se Vám začnou v hlavě spojovat a akcentovat, když je slyšíte víckrát, z různých stran...

workshopy_so_what

Co pro mě bylo ale asi ještě silnější, to byla diskuze nad workshopy, kterou jsme měli právě včera. Proč? Zaprvé z naší diskuze začaly padat docela inspirativní postřehy. Tady by se asi slušelo poděkovat Radkovi, který na to má u mě bakalářku, protože fakt zamakal a nám to pomohlo - dík. A zadruhé proto, protože jsme se dvě hodiny bavili v takovém fakt dobrém mixu - vyučující a studenti, pěkně dohromady. YES. To jsem hodně chtěla. A mám pocit, že to fungovalo. Tak uvidíme, snad ten náš budoucí výsledek bude stát za to. Budu se snažit :-)

Katka Jiřinová
Ráda dělám věci, které mají smysl. A naopak. Ráda se směju a nesnáším energetické upíry.